reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Andrej Tusičišny

Andrej Tusičišny

Bloger 
  • Počet článkov:  56
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Lukostrelec, milovník hôr, doktorand na Columbia University v New Yorku, venujúci sa výskumu v oblasti medzinárodných vzťahov. Viac informácií sa dozviete na www.tusicisny.com. Zoznam autorových rubrík:  ZamysleniaZ ciestZem ľudíZ mikrobloguZrkadlový mužZvedátorZyxwvut...

reklama

Z ciest

No problem alebo cestovanie po Indii

Andrej Tusičišny

No problem alebo cestovanie po Indii

Keby som mal vytvoriť rebríček vecí, ktoré sa mi na Indii najviac páčia, na jednom z popredných miest by sa umiestnila ľahkosť, s ktorou sa tam cestuje. Nech už som si zvolil akýkoľvek dopravný prostriedok – ťavu, dedinský autobus, prúdové lietadlo – vďaka indickej náture som vždy mohol cestovať bez stresu. Ak sa aj vyskytol problém, ktorý by v Európe znamenal okamžité prerušenie mojej púte, v Indii som vedel, že sa sám nejako vyrieši. Veď ešte aj do rýchliku sa tam dá dostať za obyčajný čokoládový keksík.

  • 4. jún 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 441x
  • 8
Rikša a metro

Andrej Tusičišny

Rikša a metro

Za posledné štyri mesiace som stretol veľa ľudí, ktorí znenávideli Indiu hneď v prvej chvíli, keď sa z moderného Medzinárodného letiska Indiry Gándhi dostali do davu ukričaných taxikárov, čo sa pred terminálom snažia hlava-nehlava uchytiť (a neskôr podviesť) bieleho zákazníka. Letiskové parkovisko je husto pokryté pľuvancami, zafarbenými dočervena rozžuvanou miestnou drogou paan. Do nosa okamžite prenikne štipľavá aróma typická pre každé indické veľkomesto – všadeprítomný dym z horiacich odpadkov. V tej chvíli možno urobiť len dve rozhodnutia: buď sa aspoň v duchu otočiť a vrátiť domov, alebo skočiť po hlave do ľudskej povodne, ktorá sa nazýva Dillí.

  • 1. jún 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 299x
  • 8
Príbeh o smrteľnom meste

Andrej Tusičišny

Príbeh o smrteľnom meste

Mayska metropola pohltená džungľou. Zrúcaniny, v ktorých žijú šeptajúce tiene. Chichen Itza, alebo príbeh o smrteľnom meste.

  • 23. máj 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 704x
  • 7
Obrázky z Mexika

Andrej Tusičišny

Obrázky z Mexika

Yucatán pôsobí na mňa ako stroj času. Znovu mám deväť rokov, znovu sedím v okresnej knižnici a čítam všetky tri knihy o záhadných Mayoch. Keďže ich už poznám naspamäť, namiesto čítania len snívam s otvorenými očami o fascinujúcej nedostupnej krajine. V mojich snoch si mačetou presekávam cestu k zabudnutým pyramídam... Síce až po skoro dvadsatich rokov, a bez mačety, ale podarilo sa:-)

  • 5. máj 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 7 926x
  • 9
Trek Severnými kaskádovými vrchmi

Andrej Tusičišny

Trek Severnými kaskádovými vrchmi

Osem dní a sedem nocí v divočine, 220 kilometrov pešo neudržiavanými lesnými a horskými chodníkmi, celkové prevýšenie 15000 výškových metrov, 30-kilogramové ruksaky na chrbte... Keď miestny ranger videl náš plán, nazval ho pochodom smrti. Pre pozostalých som sem hodil zápisky z môjho rozmočeného denníčku a zopár fotiek.

  • 5. nov 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 287x
  • 13
reklama
Las Vegas a iné fatamorgány

Andrej Tusičišny

Las Vegas a iné fatamorgány

Pre niekoho Dessert Rose, pre iných Sin City. Mesto, kde sa vaše sny stanú skutočnosťou, pravda, len v rámci vašich finančných možností. Z púštnej diaľnice U.S. Route 93 sa vynorí ako oslnivá fatamorgána a okamžite si vás opantá svojím čarom snového, neskutočného mesta.

  • 17. apr 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 6 701x
  • 5
Grand Canyon

Andrej Tusičišny

Grand Canyon

Je krátko popoludní, osem kilometrov pod mojimi nohami krájajú diaľnice rovinaté polia Iowy na veľké štvorce a ja prestupujem z nohy na nohu v rade pred WC. Na najbližšom sedadle Airbusu sedí žena, ktorá akoby ani nepatrila do stáda vysmiatych ružolícich turistov, čo sa vracajú z Las Vegas späť do New Yorku. Namiesto šortiek a trička je oblečená v čiernom kožuchu, dobre ladiacim s jej dlhými tmavými vlasmi. Tvár má odvrátenú preč od ľudí a už vtedy viem, že nikdy v živote nebudem mať šancu spoznať farbu jej očí. "I have no name," stojí v husto popísanom žltom zápisníku, čo jej leží roztvorený na kolenách. "Night is so still in the middle of desert," čítam ďalšiu náhodnú vetu. Žena podo mnou píše román o púšti a ja odrazu chápem jej odvrátenú, vážnu tvár.

  • 27. mar 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 734x
  • 21
Subway

Andrej Tusičišny

Subway

Stanica metra najbližšia k miestu, ktoré teraz nazývaš domov, stojí na 110. ulici. Na prvý pohľad sa nijako neodlišuje od iných staníc na trase 1: biele kachličky, sporadická secesná výzdoba, na každom stĺpe veľké číslice 110, aby aj blbí vedeli kde vystúpiť. V odpadkoch medzi koľajami sa premávajú najväčšie šváby, aké si kedy videl, no nijaký z nich ti zatiaľ neskrížil cestu. Za to sa ti na kožu lepí nechutne vlhké teplo a už sa tešíš na klimatizovaný vagón, čo sa k tebe rúti tunelmi. Nevedno prečo, ale stanica na 110. ulici vyvoláva v ľuďoch šialenstvo. Na jar tu dostal akýsi bezdomovec amok a kým sa ho polícii podarilo zastaviť, dopichal nožom štyroch ľudí. V lete tu zas iný chlapík ukradol elektrikárovi oceľovú pílu, vrhol sa na neďaleko stojaceho poštára, pritlačil ho k zemi a tou pílou sa mu prepílil až do pľúc. Keď čakáš na 110. ulici na metro, nikdy nerozmýšľaš o krvi, čo ti zmyli špinavým mopom spod nôh. Ako hovorí tvoj spolubývajúci, this is New York, buddy. Nastúpiš, vystúpiš. Hlavné je zostať stále v pohybe a nemyslieť na včerajšok.

  • 8. sep 2006
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 946x
  • 10
Videl som rukopis Judášovho Evanjelia

Andrej Tusičišny

Videl som rukopis Judášovho Evanjelia

Keď som v apríli 2006 spolu s tisícmi ďalších bláznov zaujímajúcich sa o staré gnostické texty čakal na zverejnenie textu strateného Judášovho Evanjelia, ešte som netušil, že jeho rukopis uvidím o pár týždňov „na živo“. Včera som sa dostal vďaka náhode a dobrému priateľovi do jednej z najfascinujúcejších súkromných zbierok starých a vzácnych kníh na svete: do Bodmerovej nadácie v Ženeve.

  • 23. jún 2006
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 095x
  • 52
Vitajte vo Veľkej malej krajine

Andrej Tusičišny

Vitajte vo Veľkej malej krajine

Dokážem vyznávať lásku po francúzsky. Variť podľa thajských receptov zo švajčiarskych surovín. Oslavovať spolu s domorodcami podivné kantonálne sviatky. No nedokážem si celkom dobre predstaviť, že by som mal stráviť Vianoce inde, než v mojej rodnej, Veľkej malej krajine.

  • 20. dec 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 175x
  • 31
reklama
Sen o inverzii

Andrej Tusičišny

Sen o inverzii

Na jesenných inverziách ma najviac fascinuje, že dokážu prevrátiť známy svet na ruby. Ľudia, ktorí sa celý život držia pri zemi, sa jedného dňa bez vlastného pričinenia zobudia v oblakoch. A tí, čo sa rozhodli stúpať k mrazivým výšinám, nájdu všetko iné, len nie očakávaný chlad. No tento článok nie je o meteorológii, aj keď počasie v ňom hrá významnú úlohu. Tento článok je stručnou správou o tom, ako som sa predvčerom vybral do hôr, na v poradí už šiestu túru, o ktorej som bol presvedčený, že je mojou poslednou pred príchodom obdobia dažďov. V článku tiež nájdete poviedku, ktorú som nikdy nenapísal, ľudí, ktorých som nestretol, a fotky, ktoré som nechcel urobiť.

  • 11. nov 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 982x
  • 6
Náučný chodník v podobe telenovely

Andrej Tusičišny

Náučný chodník v podobe telenovely

Pri potulkách švajčiarskymi horami môže turista naraziť na všeličo zaujímavé. Napríklad aj na inšpiratívny nápad, ktorý by sa dal ľahko zrealizovať na Slovensku: náučný chodník v podobe telenovely.

  • 17. júl 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 284x
  • 8
Stratený v Jurskom parku

Andrej Tusičišny

Stratený v Jurskom parku

Možno to mnohých prekvapí, ale Alpy nie sú jediné hory vo Švajčiarsku. Ak sa nachádzate v západnej, frankofónnej časti krajiny (napr. mestá Ženeva alebo Lausanne), nad hlavou sa vám týči síce menej známe, ale rozhodne zaujímavé pohorie Jura.

  • 20. jún 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 4
reklama
SkryťZatvoriť reklamu