reklama

Stretol som minulosť Slovenska

Nedávno som stretol žijúcu minulosť Slovenska. Mala oblečenú tmavú garašu a v ruke držala kytičku lúčnych kvetov. V jej pomalej zhrbenej chôdzi bolo čosi zemité. Najprv som si myslel, že ju pritiahla vôňa práve dopekaných špekáčikov. No mýlil som sa. V skutočnosti si k nám prisadla len tak, ako si ľudia už tisícročia sadajú k ohňu, s túžbou podeliť sa o príbehy a upevniť spoločné puto k ľudskému rodu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

„To je teta Tereza,“ vysvetlil Paľo, jediný domorodec medzi nami. „Má 93 rokov, tak hovorte hlasnejšie, lebo je už trochu nahluchlá.“
„Bola som si natrhať kvety do vázičky,“ objasnila teta Tereza svoj príchod. Neubránil som sa úsmevu. Práve mi totiž prebehla hlavou myšlienka, akým úspechom by bolo, keby som vo veku 93 rokov kráčal päť kilometrov za dedinu kvôli nejakým poľným kvetom.
„Prišli ste na koníky?“ To už smerovala otázku na nás. Keď sme prisvedčili, začala spomínať:
„Aj ja som mala dva koníky. A tridsať oviec. A štyri kravy...“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niečo tu nesedelo. Na rozdiel od väčšiny dôchodcov, ktorých stretávam v meste, teta Tereza sa vôbec nesťažovala. Ani na malú penziu, ani na boľavé kĺby, ani na nevďačné vnúčatá. Namiesto toho nám rozprávala o tom, aký dobrý život prežila. Používala pritom vecný, nezaujatý jazyk ľudí, čo za vlastné šťastie i nešťastie zvykli preberať plnú zodpovednosť. V opise dvadsaťhodinového pracovného dňa nezaznela ani štipka sebaľútosti. Práve naopak, teta Tereza niekoľkokrát hrdo zopakovala, že vďaka práci mala všetko – teda „aj mlieko aj maslo“.

Okamžite som prehodnotil môj dovtedy vlažný postoj k Tescu. Veď predo mnou sedí živý človek, čo rozoznával len tri druhy kupovaného tovaru: soľ, cukor a petrolej. Všetko ostatné si teta Tereza musela dopestovať, nadojiť, utkať. Nech počítam ako počítam, 93 rokov nie je zas tak veľa. A predsa pri našom ohni počúvame o úplne cudzom, zaniknutom svete, kde topánky museli vydržať pol storočia, inak by obuvník stratil spolu s povesťou aj všetkých zákazníkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teta Tereza nás tiež poučila, kde nájdeme dobré studničky, ktoré v lete nevysychajú. Ukázala nám lúku so zelinkami, čo pomôžu zdutej krave. Dokonca nám prezradila aj ľudové zaklínadlo spoľahlivo odháňajúce štipľavý dym z ohniska. Delila sa o vedomosti, ktoré našim predkom umožnili prežiť tisíce rokov hladu, epidémií a vojen. Prirodzene, dnes sú nám tieto z generácie na generáciu odovzdávané znalosti zbytočné. Nemáme ani prostriedky, ani dôvod na ich uchovávanie. Kto by si pamätal, ktorý prameň na okolí je aký výdatný, keď až do kúpelne nám automaticky prúdi voda neviditeľnými rúrami?

Rovnako ako celá moja generácia, vediem v podstate šťastný život. Veď už šesťdesiat rokov vládne v Európe mier a dobrých tridsať rokov aj všeobecný blahobyt. Napriek tomu, keď od nás teta Tereza vstala, zostal po nej podivne znepokojivý pocit neskutočnosti. Odrazu mi nebolo úplne jasné, ktorý svet je reálny: či ten môj každodenný, alebo ten jej – tisícročný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedávno som stretol žijúcu minulosť Slovenska. Mala oblečenú tmavú garašu a v ruke držala kytičku lúčnych kvetov. V jej pomalej zhrbenej chôdzi bolo čosi zemité. A kým rozprávala, ja som si uvedomoval, že čoskoro umrie. S každým takým človekom sa stratia aj praktické znalosti zhromažďované a triedené nespočetnými generáciami tunajších obyvateľov. Dobre viem, že v modernom svete prebytku sú informácie tohto typu bezcenné. No červík v hlave sa neprestáva pýtať, či nieje náš súčasný život v mieri a prosperite len falošnou ilúziou bezpečia, objavujúcou sa v oku búrky, ktorú nazývame história.

Andrej Tusičišny

Andrej Tusičišny

Bloger 
  • Počet článkov:  56
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Lukostrelec, milovník hôr, doktorand na Columbia University v New Yorku, venujúci sa výskumu v oblasti medzinárodných vzťahov. Viac informácií sa dozviete na www.tusicisny.com. Zoznam autorových rubrík:  ZamysleniaZ ciestZem ľudíZ mikrobloguZrkadlový mužZvedátorZyxwvut...

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu